Hoe het begon

Gepubliceerd op 1 juni 2019 om 14:07

Het was 2017 toen ik besloot het Garagebedrijf wat ik had in Hilversum te verkopen om bij mijn huidige vriendin in Arnhem te wonen. De tijd van universele auto APK en onderhoud werd steeds moeilijker doordat mensen steeds vaker gebruik maken van private lease of deelauto's. Auto's worden ook steeds geavanceerder en moeten steeds vaker naar hun eigen dealer terug voor updates en terugroepacties. Daar wordt dan gelijk een band opgebouwd wat de universele garages op ten duur de das zal omdoen. Tijd voor wat anders. 

Ik zit zomers lekker in mijn chalet op de camping en wilde graag een airco. Diverse partijen gebeld voor een airco maar bleek dat ze maar weinig tijd hadden voor een "kleine" split unit in een caravan. Het werd zomer 2017 en mijn vriend op de camping had iemand gevonden die bij hem een airco kwam monteren. 'Dan kom ik even bij je langs als hij bezig is" zei ik tegen hem. Die middag kwam die monteur even langs en noemde alweer een hele andere prijs dan hij voor die vriend van mij vroeg. Hij zei dat het erg druk was en ook nog ruim 2 maanden moest wachten. Jammer. Weer pech. Maar ik was niet de enige die bij die monteur die dag informeerde. Nog 5 kennissen van de camping wilde wel een airco. Ik had net mijn zaak in Hilversum verkocht en dacht dit is wat voor mij! Ik sprak af dat ik de apparatuur zou aanschaffen en dat we dan zelf aan de gang gaan. Zo gezegd zo gedaan. Ik schreef me in bij de Kvk en melde me bij een groothandel van apparatuur, service-onderdelen en airco's. Ze verzorgden ook de opleiding intern voor de F-gassen en Stek-certificering dus daarvoor schreef ik me meteen in. Nu bleek dat die airco's in dozen toch net niet in mijn personenauto paste dus schafte ik diezelfde week nog een bus aan. Snel Airco's is geboren.

Mijn 1e bus. Na anderhalf jaar ging de motor stuk.

2e en huidge bedrijfswagen.

Veel informatie haalde ik van internet en YouTube. Ondertussen leerde ik veel in cursus waarvoor ik nog voor het einde van het jaar mijn 1e certificaat haalde. Het was winter en er zijn dan weinig aanvragen. Dus ging ik direct door voor een 2e cursus op het Rovc in Ede voor uitgebreider opleiding dan de 1e en waarbij je het echt het Koeltechnische vak leert. Meten is weten. Heel veel soorten koelmachines kwamen voorbij en veel verschillende metingen. Het vak wordt zo veel mooier als je weet wat je doet. 

De zomer begint en het werk begint binnen te stromen. Heel veel aanvragen voor installaties van airco's. In chalets had ik er al een veel gedaan maar in huizen nog niet. Ik ben pietje precies. Als iets niet mooi is baal ik. Muren van huizen zijn vaak bros, hard of oud. Ik werk in m'n eentje dus ik heb het besluit genomen om niet meer door muren te boren.

De doe het zelver moet een inbedrijfstelling uitbesteden en juist dat werk is waarvoor ik ben opgeleid. Service en onderhoud. Niet bouwtechniek boren door muren en zware machines het dak op krijgen. 
De eerste zomer was druk, heel druk. Tot september dan houdt het allemaal weer op. Dan zit ik thuis en doe online studies, heel leuk maar ook saai. Ik heb mijn rijbewijs D voor de bus dus in de winter meldt ik me bij Randstad en werk ik op de stadsbus. Harstikke leuk. Maar sinds vorig jaar steed minder omdat we nu allemaal overgaan op de warmtepompen. Ik doe voor veel installateurs de koelzijdige kant, het inbedrijfstellen en vacumeren en de CV-installateur de waterzijdige kant. Een goede combi. Ook veel particulieren die nu zelf ook warmtepompen (monoblocs) installeren doe ik veel inbedrijfstellingen. Ik maak de Koeltechnische handelingen en maak de Koeltechnische rapporten waardoor ze de subsidie aan kunnen vragen.

in de komende blogs ga ik schrijven wat ik zoal tegenkom in mijn vak. Waardoor de particulier zelf dingen kan ontdekken.

Reactie plaatsen

Reacties

Henderik van Eijk
9 maanden geleden

Lang gezocht en gevonden.
Top.