Verwarmen bij mistig koud weer ( 0 graden)

De airco en of warmtepomp zal bij het verwarmen bij koud en mistig weer vaak in een zogenaamde "Defrost" modus gaan. DF als code wordt hier ook vaak in het display gegeven. Mist zijn kleine waterdruppels die worden aangezogen in de buitenunit. Om warmte uit de lucht te halen is die condensor erg koud en op het moment dat het bevriest isoleert de condensor en komt er helemaal geen warmte meer door. Dat meet de unit en daardoor zal hij het probleem verhelpen om in de "Defrost modus" te schakelen.

Lees meer »

Hoe herken je zelf een tekort aan koudemiddel?

Tijdens het jaarlijkse onderhoud doen wij koelmonteurs diverse metingen. Vaak als er niets mis is met je installatie zien we al snel dat de airco goed werkt en er dan ook voldoende koudemiddel inzit. Een minimaal tekort komt na een paar jaar weel eens voor. Maar stel je airco is niet lekdicht opgeleverd dan verdwijnt het gas sneller dan je denk. Een tekort van meer dan 40% kun je zelf gemakkelijk herkennen en dan is het verstandig om een Koeltechnisch monteur in te schakelen want zo'n airco vreet meer stroom per jaar dan een goed werkende gevulde airco. Die kosten zijn al snel hoger dan het onnieuw laten vullen.

Lees meer »

Hoe het begon

Het was 2017 toen ik besloot het Garagebedrijf wat ik had in Hilversum te verkopen om bij mijn huidige vriendin in Arnhem te wonen. De tijd van universele auto APK en onderhoud werd steeds moeilijker doordat mensen steeds vaker gebruik maken van private lease of deelauto's. Auto's worden ook steeds geavanceerder en moeten steeds vaker naar hun eigen dealer terug voor updates en terugroepacties. Daar wordt dan gelijk een band opgebouwd wat de universele garages op ten duur de das zal omdoen. Tijd voor wat anders. 

Lees meer »